Velikih 5: nova ostvarenja pet najvećih europskih kinematografija

Nova ostvarenja pet najvećih europskih kinematografija – francuske, talijanske, njemačke, britanske i španjolske – i ove su godine okupljena u popratnom programu Velikih 5, koji ZFF iz godine u godinu ostvaruje u suradnji s Mrežom kulturnih instituta Europske unije u Hrvatskoj (EUNIC), pružajući publici pregled aktualnih filmskih trendova na europskoj sceni.

Uz britansko ostvarenje Poslije sunca redateljice Charlotte Wells, senzualnu i dirljivu filmsku meditaciju o ljetu, djetinjstvu, roditeljstvu i fragmentarnosti sjećanja u kojoj nastupa jedna od najvećih mladih britanskih glumačkih snaga Paul Mescal (Normalni ljudi, Izgubljena kćer) i adaptaciju suvremenog literarnog talijanskog klasika o prijateljstvu, Osam planina redateljskog para Felixa van Groeningena i Charlotte Vandermeersch, program uključuje i film koji je slavni Pedro Almodóvar prozvao najboljim recentnim debitantskim španjolskim ostvarenjem. Uspavanka baskijske redateljice Alaude Ruiz de Azúa intimna je obiteljska drama o mladom paru i novopečenim roditeljima Amaiji i Javiju. Budući da Javi često izbiva iz obiteljskog doma radi posla, Amaia s bebom odlazi roditeljima u šarmantni obalni gradić. Impuls za stvaranje filma snimljenog u Bilbau, u regiji poznatoj po tradiciji snažnih, matrijarhalnih figura, redateljica je pronašla u vlastitom iskustvu postajanja majkom i osjetljivom, fragilnom razdoblju nakon poroda. “Ovaj filmski portret uloge žena u obitelji precizan je, lišen sentimentalnosti, ali ne i humora” – ovim riječima Almodóvar opisuje film.

Distopijskom svijetu budućnosti okrenut je njemački predstavnik u kojem redateljica Natalia Sinelnikova istražuje mehanizme straha i kolektivne paranoje. U socijalnoj satiri Kao da smo mrtvi, smještenoj u izoliranoj zgradi na rubu šume koja funkcionira kao jedno od posljednjih utočišta propale civilizacije nudeći svojim stanovnicima naizgled idiličnu, holističku svakodnevicu, primjetan je utjecaj redateljičinih uzora među kojima su Yorgos Lanthimos, David Lynch i Luis Buñuel. Ovaj pametan orvelijanski film u kojem se horor i humor spretno isprepliću diplomski je rad svoje autorice, a premijerno je prikazan na Berlinaleu.

U prošlost nas pak odvode Noćni putnici, optimizmom nabijeno feel good ostvarenje u režiji Mikhaëla Hersa koje evocira 1980-e godine u Parizu. Minuciozan i slojevit portret jedne pariške obitelji vješto je režiran primjer snage filmskog pripovijedanja. Obuhvaćajući raspon od čitave jedne dekade, film donosi panoramsku, gotovo romanesknu sliku obitelji na čijem je čelu Elisabeth, samohrana majka koju u još jednoj maestralno odigranoj ulozi tankoćutno tumači Charlotte Gainsbourg.

Filmovi iz programa Velikih 5 prikazuju se u kasnoposlijepodnevnim terminima (17 i 18 sati) u Muzeju suvremene umjetnosti i kinu Kinoteka. Ulaznice po povoljnijoj cijeni možete nabaviti u pretprodaji na kupiulaznicu.zff.hr do 22. listopada, a potom u redovnoj prodaji online ili na festivalskim blagajnama.